Coraz gorętsze lata sprawiają, że klimatyzatory stają się standardem nie tylko w naszych domach, ale także miejscach pracy. Szczególnie narażone na przegrzanie są biura, ulokowane najczęściej w przeszklonych budynkach. Jak klimatyzacja wpływa na efektywność i zdrowie pracowników? Czy warto zdecydować się na biurowy klimatyzator i jak odpowiednio go ustawić? Odpowiedź na wszystkie te pytania znajdziecie w naszym artykule.

Klimatyzacja w biurze – dlaczego warto?

Pracodawcy coraz częściej wśród benefitów dla pracowników wymieniają klimatyzację. Decydując się na takie rozwiązanie, podnosisz więc prestiż swojej firmy i tworzysz przyjazne środowisko pracy. Wypełniasz także, swój podstawowy obowiązek. Zgodnie z przepisami BHP, pracodawca musi zadbać o optymalną temperaturę i wilgotność powietrza w miejscu pracy. Komfortowe warunki w biurze przełożą się na zadowolenie i efektywność pracowników.

Klimatyzacja a zdrowie

Wpływ klimatyzatorów na zdrowie to kwestia sporna. Często można spotkać się ze stwierdzeniem, że klimatyzacja wywołuje przeziębienia. I jest to po części prawda. Zbyt zimne powietrze może wysuszać powietrze, so sprzyja zachorowaniom. Duża różnica temperatur i bezpośredni nawiew niekorzystnie wpływają na górne drogi oddechowe, czyli m.in. na zatoki czy gardło.

Odpowiednio ustawiony klimatyzator może przynieść sporo korzyści. Urządzenie nie tylko zadba o odpowiednią wilgotność powietrza, ale również o jego jakość. Większość klimatyzatorów wyposażona jest w specjalne filtry wyłapujące wszelkiego rodzaju szkodliwe drobnoustroje i kurz. Dzięki temu zmniejsza się prawdopodobieństwo wystąpienia alergii i zachorowań wśród pracowników.

Jak ustawić klimatyzację w biurze?

Różnica temperatur na zewnątrz i wewnątrz budynku nie może być zbyt duża. Zdaniem ekspertów nie powinna być większa niż ok. 7 stopni Celsjusza. Tak jak zostało już wcześniej wspomniane, należy unikać mocnego i bezpośredniego nawiewu. Równomierne rozprowadzanie chłodnego powietrza umożliwi klimatyzator z szerokim kątem nawiewu. Aby klimatyzacja mogła działać wydajnie, należy ustawić moc odpowiednią do powierzchni pomieszczenia. W tej kwestii najlepiej doradzi specjalista.

Podsumowując – odpowiednio dobrana i rozsądnie użytkowana klimatyzacja nie tylko nie wyrządzi szkód, ale i przyniesie korzyści. Warto również zadbać o regularne przeglądy sprzętu, by mógł poprawiać komfort pracy Twoich pracowników przez długie lata.